2013. szeptember 23., hétfő

Taxi blog, London, avagy ez a város sokszínű és sok szagú.

A hetedik fejezet a verdákról szól.

A taxis melónak elég fontos része az autó. Meg mivel mindenki erről kérdez, ezért úgy döntöttem, hogy most megvilágosodhattok.

A black cab és a minicab közötti különbségről már írtam, szóval ezt most hagyjuk. Én a mini cab iparban vagyok, ezért ma erről okoskodok. Az egész rohadt bonyolult. Mindenhol a helyi "council" rendelete szabályozza, hogy ki lehet taxis, milyen kocsit használhat, milyen vizsgákat kell letenned (neked is meg az autónak is) stb. Ennek következtében vidéken ahány hely, annyi féle feltételnek kell megfelelni. Van olyan város, ahol még a verda színét is megszabják. Nekem Greater London-ra érvényes engedélyem van, ami talán a legkevésbé komplikált az összes közül. Ennek a területnek a meghatározása egyszerűbb, mint Pákó: ami az M25-ös, London körüli körgyűrűn belül van, az ide tartozik, ami nem, az nem. Tehát az ezen a területen belül regisztrált, több száz mini cab cég bármelyikénél dolgozhatok.

Ennyit a hivatalos dolgokról. Jöjjenek a személygépkocsik.

Mini cab lehet bármi, amin van érvényes "PCO" engedély. Amennyiben első alkalommal vizsgázik a négykerekű taxinak, akkor a vizsga időpontjában fiatalabbnak kell lennie öt évesnél (vidéken sok helyen négy). Itt az első forgalomba helyezés dátumát nézik. Ezt követően 10 éves koráig évente újítható az engedély.

Két lehetőséged van: veszel valamit, vagy bérelsz. A bérlés egyszerűbb, rengetegen foglalkoznak vele (jellemzően pakisztániak) 10 éves Astrától a Bentley-ig bármit kivehetsz két perc alatt, de hosszú távon drága megoldás.

Ha pénzt is akarsz keresni, nem csak vezetgetni napi 12-14 órát és közben mindenféle gyökérrel társalogni az időjárásról, közben pedig a bérleti díjjal húsz paki kölyköt etetni akkor saját kocsi kell.

Ebben az esetben is újabb két választásod van, valamint megismerkedhetsz a dilemma szó valódi jelentésével.

Vehetsz egy öt év alatti kocsit, ami soha nem volt cab, de az vagy jó, vagy nem. Vagy átmegy a PCO vizsgán, vagy nem. De legalább drága. Valamint vehetsz "olcsón jót" egy olyat, ami idősebb, de már van ilyen engedélye, tehát előtte is taxi volt. Minden gond nélkül hosszabbíthatod a license-t 10 éves koráig, de az hót ziher, hogy egy rakat szar. Olyan autó, ami valaha is taxi volt Londonban és eladó, annak tuti, hogy valami alapvető hibája van. Egy minikebes soha nem ad el egy működő kocsit. Addig hajtsd, amíg a belét kileheli, majd sózd rá valami hülyére. Ez alapszabály ebben a világban. A taxizás megeszi az autót. A kuplungot, dupla tömegű lendkereket, váltót, teljes futóművet stb. itt évente kell cserélni. Meg minden mást is. Hiába, ez a "gazdagok" sportja...

Van az itteni "apró" a gumtree.com. Na ott találsz mindent a szartól a repülőig. Általában itt hirdetik ezeket a csodákat. Jellemzően olyanok, akik még a saját autójuk típusát sem képesek helyesen leírni. A VW Sharan esetében én már találkoztam "Sharon, Sharen, Shareen, Shoron" verziókkal, de a "Vauxhall Vector" az örök kedvenc. Megjegyzés: itt az Opel, az Vauxhall, mert állítólag a második világháborúban a Londont bombázó német repülők motorjait az Opel gyárban készítették. Az angolok nem felejtenek. Mondjuk a Mercedes nem zavarja őket, pedig anno a góré Németországban azzal verette. Na mindegy, a lényeg, hogy csak hátra kellene sétálni és leolvasni, hogy mégis miben meresztik a seggüket egész nap... Csak mondom...  Ja és persze mind hibátlan kívül-belül, csak két hónapja taxi, hímes tojásként kezelt, nagyon megvigyázott darab, szervizkönyvvel, számlákkal, ha kell harmincnyolc gyári kulccsal. Csak azért adják el, mert nyertek a lottón.

A legjellemzőbb mini cab típusok:

-Vauxhall Vectra, Zafira, törpéknek Astra.

-Ford Galaxy, Mondeo (én az utóbbival nyomom, akkora, mint Texas, diesel, Ghia, kamu műanyag fabetét, a tökömnél is világító ledek, meg minden, öt litert eszik, imádom)

-Chevrolet Lacetti (itt csak benzines van belőle, többnyire 1.8 automata, főleg idióták használják)

-Toyota Avensis, Prius.

-Peugeot 307, 407.

-Skoda Octavia, Superb.

-VW Passat, Sharan.

-Elit cégeknél Mercedes E-Class, de szigorúan csak 200 cdi, a fogyasztás miatt.

Ezen kívül, minden más, amit csak el tudsz képzelni. Gyakorlatilag a világon gyártott összes típus, aminek négy kereke és legalább négy ajtaja van.

Mára ennyi, de mivel a hétvégi utasfelhozatal elég komoly volt, ezért rövidesen jelentkezek...

Ja és a legfontosabb, van a blognak Facebook oldala is: facebook.com/kebisztan. Lájkoljátok, mert az mindenkinek jó, persze főleg nekem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése